O FAP – DPF filterima

DPF – FAP filter imaju uglavnom svi turbo dizel motori EURO 4 i viših standarda, što znači da skoro svi mlađi turbo dizeli od 2003-2004 poseduju ovaj filter. Proizvodjači automobila koji su medju prvima počeli da koriste ovaj filter od 2001. godine su Peugeot, Citroen i Fiat.

DPF ili eng: diesel particulate filter često pod nazivom FAP ili fra: filtre à particules je filter čestica čađi i nalazi se u sastavu izduvnog sistema automobila. Kod starijih dizelaša u kućištu se nalazi samo dpf filter, dok se kod novijih pre dpf filtera u kućištu često nalazi i katalizator koji ide posle turbine. Svrha ovog filtera je da smanji emisiju štetnih izduvnih gasova tako što čestice čađi zadržava u sebi kada se automobil vozi na kratkim relacijama.

Dpf filter se sastoji od keramičkog saća koje je napravljeno od silicijum karbida I metalnog kućista. Keramičko saće ima veliki broj paralelno smeštenih kanala koji su naizmenično zatvoreni. Zidovi filtera od silicijum karbida su porozni I oslojeni nosećom smešom za katalizator od aluminijum oksida i ceroksida. Preko tog nosećeg sloja je nanesen tanak film platine, rodijuma, paldijuma koji služe kao katalizator.

Pošto su kanali filtera naizmenično zatvoreni, a zidovi od silicijum karbida porozni kroz njih prolazi gas dok se čestice čadji I ostalih nečistoća zadržavaju.

Problemi vezani za DPF – FAP filter:

-Veći  pad u performansama, ogrničava vožnju do 3000 obrtaja.
-Vozilo ulazi u Safe ili Limp mode i isključuje turbinu.
-Sijaju lampice upozorenja na instrument tabli (antipollution fault).
-Visoki troškovi zamene!
-Turbo, klipovi, dizne, egr ventil, karike i ostali delovi motora se lako mogu oštetiti!

Ovo su neki od metoda čišćenja koji nisu u potpunosti delotvorni i mogu da stvore još veće probleme:

1. Ispiranje vodom pod pritiskom:

S obzirom da su kanali dpf filtera naizmenično zatvoreni voda pod pritiskom uništava njihov integritet i dovodi do njihovog trajnog oštećenja. Jak pritisak vode ne može da skine rezidualne naslage na samim zidovima filtera. Kod filteri koji u svom sastavu imaju i katalizator dolazi do nabijanja čestica i nečistoća između dpf-a i katalizatora što može da prouzrokuje oštećenju katalizatora. Jedini način da se naslage nečistoća očiste, a da se na filter ne deluje invazivno i nasilno je da se one spale.

1. Čišćenje dpf filtera kiselinom :

Ovaj metod ima najkraće dejstvo, a kiselinom se često oštećuje saće i zaštitni omotač. Posle tretiranja kiselinom u saću filtera se od karbona, sumpora i ostalih nečistoća stvara smesa nalik blatu koju je izuzetno teško isprati. Posle ispiranja u njemu se sadrži i velika količina vode koja se nakon startovanja motora pretvara u paru. U dzepovima filtera koji su zapušeni karbonskim naslagama i čadji se stvara veliki pritisak i dolazi do unutrašnjeg oštećenja filtera. Kiselina nagriza zaštitni termo omotač koji se nalazi izmedju saća i kućišta filtera. Time se rizikuje požar na automobilu jer se pri regeneraciji na samom autu na tom mestu stvaraju temperature od preko 500 stepeni.

2. Dijagnostikom pokrenuti regeneraciju u servisu:

Ima dejstvo od 2 do 3 hiljada km, ukoliko je zapušenost saća preko 70% i kraće. Nakon intervencije problem se vraća. Nije preporučljivo da se ovaj metod često primenjuje jer se povećava krtost saća i dolazi do trajnog oštećenja filtera. UKOLIKO JE FILTER POTPUNO ZAPUŠEN DOLAZI DO OŠTEĆENJA KERAMIKE USLED VELIKOG PRITISKA I TEMPERATURE!

3. Zamena novim filterom:

Rešava problem, međutim cena je od 700 do 2000 eura pa se retko ko odlučuje za ovu soluciju.

4. Uklanjanje dpf filtera reprogramiranjem motornog računara i fizičkim uklanjanjem DPF-a sa izduvnog sistema:

Rizikujete da dodje do oštećenja na turbo punjaču, jer nema dpf-a koji mu daje podpritisak. Auto znatno uvećava potrošnju goriva na većem broju obrtaja i povećava se količina dima pri dodavanju gasa. Automobil gubi svaku Euro normu, upravljanje ovakvim vozilom zabranjeno je u EU, smanjuje mu se vrednost, posle uvodjenja zakona za Euro 3, 4 i 5 normu ovakvo vozilo nećete moći da registrujete, bićete prinuđeni da kupite drugi filter ili da platite registraciju koja ce biti znatno skuplja…

 

TRENUTNO NAJISPLATIVIJE I NAJSIGURNIJE REŠENJE JE DA SE DPF – FAP FILTER OČISTI PROVERENOM METODOM I VRATI U FABRIČKO STANJE!!!

MI VAM MOŽEMO POMOĆI U TOME!!!

Video primeri kako funkcioniše FAP odnosno DPF filter: